Utbildning »»

[Publicerad 2017-03-24]

Glada Hudik-projekt ska minska fördomar

Peter Sundén spelar trollkarlen i Glada Hudik-teaterns uppsättning, som flera av Göteborgs mellanstadieelever ska få se. Foto: Per Trané
Peter Sundén spelar trollkarlen i Glada Hudik-teaterns uppsättning, som flera av Göteborgs mellanstadieelever ska få se. Foto: Per Trané

Över 3 000 elever medverkar. Under våren jobbar många mellanstadieklasser runt om i Göteborg med projektet Barn föds inte med fördomar, som Glada Hudik-teatern står bakom. Slutklämmen i arbetet blir att se föreställningen Trollkarlen från Oz i Scandinavium.

Syftet med Barn föds inte med fördomar är att öka toleransen för olikheter och kunskapen om personer med utvecklingsstörning och andra grupper i samhället som ses som avvikande. Målgruppen är barn mellan 9 och 12 år.

Ska se föreställningen den 9 maj
5A på Gunnetorpsskolan i Norra Hisingen är en av alla klasser i Göteborg som medverkar.

– Vi jobbar jätteintensivt med värdegrundsfrågor i klassen. Skolan har också anlitat en värdegrundspedagog för att klasserna ska få en extra skjuts i det här arbetet, säger Anna Öberg, klassföreståndare.

Projektet drog igång i januari med att alla lärare fick träffa prisbelönta Per Johansson från Glada Hudik-teatern. 9 maj avslutas hela arbetet med att de medverkande klasserna får se föreställningen Trollkarlen från Oz med Glada Hudik-teatern.

– Fram till dess har vi flera uppgifter att lösa, säger Anna Öberg.

Glada Hudik är en teatergrupp med – som man själva säger – utvecklingsstörda och normalstörda skådespelare. De är bland annat kända med filmen Hur många lingon finns det i världen. Filmen har Anna Öbergs femma, och alla andra medverkande klasser, sett.

Diskussioner och goda gärningar
– Sedan har vi fått diskussionsfrågor kring filmen: Hur skiljer sig karaktärerna i filmen sig från dig? Känner du någon med utvecklingsstörning? Vad betyder det att vara utvecklingsstörd?

Anna Öberg berättar att en del i projektet är att skriva en klasskonvention på tio punkter. En annan kommande uppgift är att utföra en god gärning.

– Sedan ska vi också träna inför föreställningen i Scandinavium. Alla har blivit ombedda att träna in olika sångnummer och även en koreografi. Det handlar om att till exempel höja och sänka armarna tillsammans.

Arbetet är inte alltid helt lätt, tycker Anna Öberg. I arbetet med värdegrundsfrågor, som klassen jobbar mycket med just nu, gäller det att närma sig ämnet från olika håll. Hon hoppas på en fortsatt givande vår.

– Det är alltid värdefullt för eleverna att möta sådant som inte är från den värld man själv lever i – att det blir lite konflikter mot den vardag man är van vid.