Utbildning »»

[Publicerad 2018-05-03]

Förskolebarnen lär sig konstruera och programmera

Barnen på teknikförskolan har bland annat fått lära sig om hjulet, som är en av fem grundläggande tekniska funktioner som tillsammans kan lösa många olika uppgifter.
Barnen på teknikförskolan har bland annat fått lära sig om hjulet, som är en av fem grundläggande tekniska funktioner som tillsammans kan lösa många olika uppgifter.

Första teknikförskolan ligger i Lundby. På Göteborgs Stads första teknikförskola i Lundby får barnen bland annat konstruera saker med återbruksmaterial, programmera robotar och lära sig mer om teknik redan från ettårsåldern.

– Vi är jättestolta. Verksamheten funkar bra, förskollärarna står i kö för att jobba här och det är många föräldrar som vill ha sina barn hos oss, säger förskollärare Marcela Nunez Careau.

Teknikförskolan på Lantmätaregatan 21 drog i gång i januari, och invigs officiellt den 4 juni. Förskolan har fyra avdelningar, och tanken är att vardagsteknik, digitalisering och programmering ska genomsyra hela verksamheten.

Bakgrunden är bland annat att det i förskolans läroplan finns mål om att barnen ska lära sig om naturvetenskap, teknik och digitalisering för att vara rustade för dagens teknikintensiva samhälle.

”De mäktiga fem”
All personal på teknikförskolan har fått utbildning i hur teknik kan användas i pedagogiskt syfte på bland annat Göteborgs tekniska college, Volvo Cars, Volvo Group, Chalmers och Universeum, samt gjort ett studiebesök på en teknikförskola i Halmstad. Fortbildningspaketet koordinerades av Göteborgs tekniska college.

– Vi jobbar bland annat med ”de mäktiga fem” – de grundläggande tekniska funktionerna hjulet, kilen, lutande planet, skruven och hävstången. Barnen är ju nyfikna och gillar att trycka på knappar och tända lampor, och här får de göra det och lära sig mer om hur tekniken fungerar, säger Marcela Nunez Careau.

Under våren har förskolan också fått hjälp av praktiserande elever från Göteborgsregionens tekniska gymnasium, GTG, som jobbat med teknik tillsammans med barnen, samt tagit fram aktivitetstavlor och tekniklådor på olika teman. De äldre barnen på förskolan har börjat besöka Smarta Fabriker i Lindholmen – en minifabrik som ska inspirera till en mer digitaliserad, automatiserad och hållbar industri. Dessutom har förskolan börjat ta emot studiebesök och mycket mer är på gång.

Populärt bland barn och pedagoger
Marcela Nunez Careau tycker att det varit intressant att dra i gång teknikförskolan, och tycker verksamheten har fungerat bra hittills.

– Det har varit jättespännande. När vi började visste vi inte hur det skulle bli och vi hade bara en vecka på oss att tänka ut vad vi skulle göra, men alla ville göra något nytt. Och nu är det många som söker sig hit, både förskollärare och föräldrar, säger hon.