Trafik »»

[Publicerad 2014-11-18]

Nya rön om cyklisters säkerhet

Foto: Linda Eklund
Foto: Linda Eklund

Internationell cykelkonferens i Göteborg. Onyktra cyklister, dåliga bromsar och faran med att cykla i klunga på trafikerade vägar. Det är några av cyklingens säkerhetsaspekter som tas upp på en internationell konferens i Göteborg i veckan.

Säkerheten är i fokus när Göteborg står som värd för den tredje internationella cykelkonferensen Icsc, International cycling safety conference. Det är Chalmers fordons- och trafiksäkerhetscentrum Safer, med egen forskning kring trafiksäkerhet, som har tagit initiativ till konferensen.

Cykeltur i stan
Den har lockat drygt 150 personer – många av dem världsledande experter - från Europa, Asien, Australien och Amerika att komma till Göteborg och Lindholmen Science Park under två dagar, 18–19 november.

Peter Kronberg, säkerhetsdirektör på AB Volvo, Tony Grimaldi från Cycleurope Group och kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén (S) är nyckeltalare under dagarna.

Konferensen börjar på tisdagen med att ett 30-tal av deltagarna ger sig ut på en cykeltur i centrala Göteborg, arrangerad av trafikkontoret.

– Vi stöttar också konferensen ekonomiskt och har varit med och valt ut vilken forskning som ska presenteras, säger Malin Månsson, cykelplanerare på trafikkontoret.

Hennes kollega Suzanne Andersson, ansvarig för Göteborgs Stads trafiksäkerhetsprogram, kommer också att tala på konferensen.

Många nya rön
– I Göteborg har vi arbetat aktivt för att få ner antalet skadade bland gående och cyklister, så det har vi mycket erfarenhet av, säger Malin Månsson.

På konferensen presenteras nya rön om bland annat cyklisters beteenden, om skaderisker och om elcyklar, eller pedelecs som de heter på engelska. Till exempel kan elcyklarna betyda ökad rörlighet och frihet för kvinnor i mindre utvecklade länder, där kvinnan ofta bara kan drömma om en egen bil.

Här bjuds också på forskning om hur cyklar och bilar interagerar i rondeller, vilken betydelse en bils front har för hur den skadar en cyklist vid kollision och om faran med omkörningar på landsväg.

Bland de cirka 70 programpunkterna finns också seminarier om cykelpooler, hjälmdesign, vad som gör tyska cyklister arga och hur Storbritannien förbereder sig för bikeability i det 21 århundradet.