Övrigt »»

[Publicerad 2017-09-13]

Unga tävlar med innovativa idéer

Fardawso lid och Maida Ali Aywes kommer att pitcha sin idé om hur nyanlända lättare ska komma in i samhället under tävlingen #pitchagbg. Foto: Alireza Badiee
Fardawso lid och Maida Ali Aywes kommer att pitcha sin idé om hur nyanlända lättare ska komma in i samhället under tävlingen #pitchagbg. Foto: Alireza Badiee

Tävlingen #pitchagbg avgörs på Hisingen. Den 21 september avgörs #pitchagbg. En tävling där unga på tre minuter presenterar sina innovativa idéer. De som vinner får hjälp och stöd att ta idén vidare.

– Vi vill inspirera till företagande och entreprenörskap, få ungas kreativitet att blomstra, säger Lena Sjödin, som arbetar för ungas företagande i projektet One Stop Future Shop och en av personerna bakom tävlingen.

Fardawso lid och Maida Ali Aywes är två av de unga mellan 18–35 år som kommer att pitcha sin idé. De är grundare till New Buddies UF, ett företag med socialt fokus och som drivs av sex ungdomar från Göteborg. Nu hoppas de få stöd att utveckla sina idéer för att få nyanlända att lättare komma in i samhället.

– Vår idé handlar om att vi vill bryta ner segregationen som vi har i Göteborg och inkludera unga i samhället – och samtidigt ta bort fördomar. Genom att delta i tävlingen lä vi oss hur vi kan presentera en idé, att pitcha, och samtidigt hoppas vi komma i kontakt med företag och organisationer som kan hjälpa oss att ta vårt företag vidare säger Fardawso lid.

Lösning på samhällsutmaningar
De som fäller avgörande om vilka som vinner är en jury bestående av företag och organisationer i Göteborg. I juryn ingår bland annat Ann-Sofie Hermansson, kommunstyrelsens ordförande, Johan Maresch från Innovation IT Volvo Cars och Pernilla Frödén, verksamhetsutvecklare IT Stena Fastigheter.

Deltagarna kan pitcha helt egna idéer, eller lösningar på samhällsutmaningar som juryn lyft och som de hoppas få in idéer och nya perspektiv på. Utmaningarna handlar bland annat om bostadsbristen, framtidens Göteborg och självkörande bilar, en tjänst för ökad kommunikation och trygghet och hur man kan använda kollektivt insamlad data för att förbättra miljön, skapa samhällsnytta eller undvika dagliga problem.

Hjälp med pitchen
Att berätta om en idé på tre minuter så att det väcker intresse är en utmaning, och de tävlande har fått hjälp genom Drivhuset för att få till en riktigt bra pitch. Av bidragen som kommer in går max tio till finalen den 21 september. Ett första pris och tre vinnare på plats två till fyra kommer att utses.

– De som vinner får hjälp och stöd att gå vidare med sina idéer. De företag och organisationer som deltar och utgör juryn bjuder på sina kontakter och nätverk för att hjälpa till, säger Lena Sjödin.