Näringsliv »»

[Publicerad 2011-11-14]

600 tyska resesäljare och journalister besöker Göteborg

Rekordstor satsning. För första gången väljer den stora tyska researrangören Dertour att förlägga sin årliga visningsresa till Sverige. För Göteborgs del betyder det att 600 tyska resesäljare och journalister gästar staden i slutet av november.

Besökarna kommer till Göteborg i två omgångar, den 24 och den 28 november. De spenderar ett dygn av sin totalt fem dagar långa Sverigevistelse i staden. Under den tiden kommer de att ta del av en rad attraktioner och sevärdheter. De kommer att gå runt på stan i mindre grupper, med guide, och avsluta med ett besök på Lisebergs julmarknad.

För att kunna ta hand om så många gäster samtidigt involverar Göteborg & Co många ur den egna personalen och har dessutom bett tyskspråkiga göteborgare om hjälp.

"Unik chans"
Tyskarna är den näst största gruppen utländska turister i Göteborg, efter norrmännen.

– För oss är det en unik chans att visa vår stad för en mycket viktig grupp. Resesäljarna påverkar turistens val av resmål och genom denna satsning på vår näst största utlandsmarknad kan vi öka antalet tyska turister ännu mer, säger Camilla Nyman på Göteborg & Co.

Dertour har tidigare arrangerat visningsresor till bland annat Dubai, Toronto, Kapstaden, Barcelona och Paris. Erfarenheter från dessa destinationer visar att övernattningarna kan öka med så mycket som 25 procent.