Miljö & kretslopp »»

[Publicerad 2017-05-18]

Kranmärkt prisat av vattenbranschen

Göteborgsidé för buteljvattenfria event. Göteborgs Stads hållbarhetsmärkning ”Kranmärkt” fick i veckan pris av branschorganisationen Svenskt vatten. ”Kranmärkt är ett bra exempel på en lyckad kampanjidé som uppmärksammar kranvattnet och vattnets värde”, sa Svenskt vattens vd Anna Linusson.

Det var på Vattenstämman i Karlstad som Svenskt vatten delade ut två priser för saker de vill uppmärksamma inom vattenbranschen. Göteborgs Stads förvaltning Kretslopp och vatten belönas för sin kreativitet och för att man också delat med sig till vattenbranschen.

- Vi delar gärna med oss av bra idéer och Kranmärkt tycker jag visar att vi har kreativa, innovativa och duktiga medarbetare som tar fram saker som inte bara betyder något för oss utan för hela branschen, säger Henrik Kant, direktör på Kretslopp och vatten.

Startade för två år sen
Kranmärkt är en hållbarhetsmärkning som används på olika event som väljer att avstå från buteljerat vatten. Det går också att kranmärka hela eller delar av organisationer.

Sedan starten våren 2015 har ett tiotal konferenser, festivaler och andra events i Göteborg fått märkningen, till exempel Göteborgs kulturkalas, Tall Ship Race och Vetenskapsfestivalen.